تعاریف و اصطلاحات مربوط به سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی | نرم افزار سامانه مودیان آی تکس

کارپوشه

کارپوشه که به آن پنل کاربری هم گفته می‌شود، راه ارتباطی هر مشمول مالیاتی با سازمان امور مالیاتی است. مودی با مراجعه به پنل کاربری خود می‌تواند اطلاعات مالیاتی خود را مشاهده و پیگیری کرده و درخواست‌های خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد.

صورت‌حساب الکترونیکی

این نوع صورت‌حساب دارای یک شماره ویژه مالیاتی است که به‌صورت منحصر‌به‌فرد روی آن نوشته شده است. مشخصات و اطلاعات درج شده روی صورت‌حساب، با توجه به نوع کسب‌وکار توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود. صورت‌حساب الکترونیکی، یکی از روش‌های مدیریت اسناد مالیاتی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی است که با تنظیم آن، امکان ثبت معاملات انجام‌ گرفته و محاسبه مالیات به‌صورت آنلاین فراهم می‌شود. با این روش، نیازی به تنظیم صورت‌حساب‌های فیزیکی نیست؛ چون تمامی اطلاعات مربوط به معاملات به‌صورت الکترونیکی و از طریق پایانه‌های فروشگاهی و نرم‌افزار حسابداری ثبت می‌شوند.

نکته : هر صورت حساب الکترونیکی دارای یک کد ۲۲ کاراکتری، منحصر به فرد است.

 

شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، مقداری ثابت و منحصر به فرد است که به حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود و حافظه مالیاتی توسط مودی برای ثبت و نگهداری اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیک و ارسال آن به سامانه مودیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حافظه مالیاتی

نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری داده‌های درج شده در صورتحساب‌ الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مودیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. حافظه مالیاتی، توسط مودی برای ثبت فاکتورهای فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد. حافظه مالیاتی باید دارای شماره شناسه یکتا حافظه مالیاتی است و شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور به مودیان اختصاص داده می‌شود.
شماره منحصر به‌فرد مالیاتی:

به ازای هر صورتحساب شماره‌ای یکتا در سامانه مودیان تعریف می‌شود که به صورت منحصر به فرد به هر فاکتور فروش اختصاص داده می‌شود. شماره منحصر به فرد مالیاتی دارای بخش‌های اطلاعاتی خاصی مانند شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره مالیاتی است.

شرکت‌های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی

بر اساس بند چ ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شرکت‌های معتمد مالیاتی، اشخاص حقوقی دارای پروانه از سازمان امور مالیاتی هستند. این شرکت‌ها براساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور فاکتور فروش و سایر امور با سازمان امور مالیاتی همکاری می کند.

حد مجاز فروش

بر اساس ماده ۶ قانون سامانه مودیان، جمع صورتحساب‌های الکترونیکی صادر شده توسط هر مودی در هر دوره مالیاتی نمی‌تواند بیشتر از سه برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل، که مالیات آن به سازمان
پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد.  برای شرکت‌های تازه تاسیس یا بدون سابقه مالیاتی جمع صورتحسابهای الکترونیکی صادره شده در هر دوره مالیاتی نمی‌تواند بیش از سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم باشد.

گواهی الکترونیکی امضای دیجیتال یا مهرسازمانی

يک سند الکترونيکی حاوی اطلاعات در مورد مركز صادر كننده گواهی، مالک گواهی، تاريخ صدور و انقضاء كليد عمومی مالک و يک شماره سريال كه توسط مركز ميانی توليد شده به گونه‌ای كه هر شخصی می‌تواند به
صحت ارتباط بين كليد عمومی و مالک آن اعتماد كند.

کد مطلب : TINVB-45

/

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۱


آخرین مطالب و مقاله ها